woensdag 13 november 2013

Enkele impressies van Innovatie-Estafette 2013


 
Onlangs maakte ik al melding van de Innovatie-Estafette. Indrukwekkend. 5000 deelnemers in de RAI. Daaronder twee ministers en twee staatssecretarissen. Deelnemers van overheden, kennisinstituten en bedrijfsleven. Drie hoofdthema’s: smart cities, groen transport en circulaire economie. Op de RAI-beursvloer veel kraampjes met state of the art innovaties (producten op zoek naar toepassing of zelfs nog naar ontwikkeling). Indrukwekkend, maar ik was zelf niet zo op zoek naar producten, meer naar innovatieve processen. Die waren ook te vinden.
In een hoekje kon ik een korte workshop over Maatschappelijk Aanbesteden volgen. Binnenlandse Zaken heeft als bijdrage aan de doe-democratie een project van die naam gestart. Onder meer een leerkring met gemeenten die open processen organiseren met als idee “probleem zoekt oplossing”: haal dan alle potentiële partners die kunnen bijdragen aan de oplossing bijeen en zorg onder leiding van een vertrouwde trekker (niet de overheid) dat er een vitale coaitie komt. Hoeft niet perse een inkooptransactie of subsidie op te leveren. Dilemma’s zijn klassiek: poiltieke sturingsdrang, angst voor ongelijkheid en precedent en verkokering (baten slaan anders neer dan kosten). Enkele middelgrote gemeenten (Oss, Zeist) experimenteren hiermee, maar er leven nog veel vragen. Kortom, kinderschoenen. Daarna bezocht ik een workshop Innovatiegericht Inkoopbeleid Rijksoverheid van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. Daar hoorde ik eenzelfde verhaal maar dan met spectaculaire voorbeelden en een uitgewerkt begrippenapparaat (‘Preconcurrentie procurement’). Alleen gericht op het inkoopbudget van de rijksoverheid. Kortom, de kinderschoenen ontstegen. Nu nog deze mensen met elkaar in contact brengen. Maar daarvoor was de Innovatie-estafette ook juist bedoeld!
 

1 opmerking:

  1. Leuke samenvatting - helaas heb ik de hele dag op de beursvloer gestaan en in niet in staat geweest om de sessies te bezoeken.
    Zelf stonden wij met A Living Wall op de beursvloer een initiatief om bewoners mee te laten denken over het ontwerp van de geluidswal langs de te verbreden A27

    Daarnaast ben ik zelf initiatiefnemer van http://boloboost.nl en kan me helemaal vinden in de struggle die overheden hebben met bewonersinitiatieven. Regels versus flexibel faciliteren.
    Blijft een interessante ontwikkeling om van dichtbij te blijven volgen.

    BeantwoordenVerwijderen