Onlangs maakte ik al melding van de
Innovatie-Estafette. Indrukwekkend. 5000 deelnemers in de RAI. Daaronder twee
ministers en twee staatssecretarissen. Deelnemers van overheden,
kennisinstituten en bedrijfsleven. Drie hoofdthema’s: smart cities, groen
transport en circulaire economie. Op de RAI-beursvloer veel kraampjes met state
of the art innovaties (producten op zoek naar toepassing of zelfs nog naar
ontwikkeling). Indrukwekkend, maar ik was zelf niet zo op zoek naar producten,
meer naar innovatieve processen. Die waren ook te vinden.
In
een hoekje kon ik een korte workshop over Maatschappelijk Aanbesteden volgen.
Binnenlandse Zaken heeft als bijdrage aan de doe-democratie een project van die
naam gestart. Onder meer een leerkring met gemeenten die open processen
organiseren met als idee “probleem zoekt oplossing”: haal dan alle potentiële
partners die kunnen bijdragen aan de oplossing bijeen en zorg onder leiding van
een vertrouwde trekker (niet de overheid) dat er een vitale coaitie komt. Hoeft
niet perse een inkooptransactie of subsidie op te leveren. Dilemma’s zijn
klassiek: poiltieke sturingsdrang, angst voor ongelijkheid en precedent en
verkokering (baten slaan anders neer dan kosten). Enkele middelgrote gemeenten
(Oss, Zeist) experimenteren hiermee, maar er leven nog veel vragen. Kortom,
kinderschoenen. Daarna bezocht ik een workshop Innovatiegericht Inkoopbeleid Rijksoverheid
van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. Daar hoorde ik eenzelfde verhaal maar
dan met spectaculaire voorbeelden en een uitgewerkt begrippenapparaat
(‘Preconcurrentie procurement’). Alleen gericht op het inkoopbudget van de
rijksoverheid. Kortom, de kinderschoenen ontstegen. Nu nog deze mensen met
elkaar in contact brengen. Maar daarvoor was de Innovatie-estafette ook juist
bedoeld!
Leuke samenvatting - helaas heb ik de hele dag op de beursvloer gestaan en in niet in staat geweest om de sessies te bezoeken.
BeantwoordenVerwijderenZelf stonden wij met A Living Wall op de beursvloer een initiatief om bewoners mee te laten denken over het ontwerp van de geluidswal langs de te verbreden A27
Daarnaast ben ik zelf initiatiefnemer van http://boloboost.nl en kan me helemaal vinden in de struggle die overheden hebben met bewonersinitiatieven. Regels versus flexibel faciliteren.
Blijft een interessante ontwikkeling om van dichtbij te blijven volgen.