Wat zijn effectieve manieren om tot
gedragsverandering te komen? Binnenkort is er weer een Innovatie-Estafette inde RAI. Bedoeling hiervan zal zijn verandering aan te zetten. Als leren om te
doen de opgave is van de zijn twee soorten strategieën: inductief en deductief
leren. Die horen denk ik bij twee soorten mensen.
Innovatie is voor mij de majeure kanteling
die overheid, politiek en samenleving te wachten staat op weg naar een nieuwe
verantwoordelijkhedenverdeling. Bedenk dat naar verwachting 80% van de
aanwezigen in de RAI in de publieke sector werkt. En dan ook nog van het type
ingenieurs. Die moeten een enorme denkslag maken, komend van hun rationele
beslisdenken. Hoe is innoverend gedrag te leren?
De keuze van de Innovatie-Estafette is om
vooral succesvolle projecten te tonen, ‘hoe concreter, hoe beter’. Misschien komen
mensen daardoor op een idee. Ik zelf ben van een ander hout gesneden. Bij mij
valt het kwartje pas als ik snap hoe het mechanisme werkt, wat het grote
verschil maakt. Ik werd bijvoorbeeld geinspireerd door het contrast tussengelijkheids- en ongelijkheidsdenken of over het verschil tussen complexiteit eningewikkeldheid van Govert Geldof. O, zit het zo? Voor mij geldt misschien wel;
‘hoe abstracter, hoe beter’.
Ik denk dat er meer mensen zijn die nòg
zoveel voorbeelden kunnen zien en dan denken: wat leuk en innovatief, maar niet
de volgende stap kunnen zetten als ze niet het grotere plaatje zien. Hoe zit
dat met u?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten